TİCARET Bakanlığı, haksız ticaretin önlenmesi için il müdürlüklerine gönderdiği talimatta, satışa sunulan ürünlerin gramaj, adet ve ağırlık gibi ölçü birimlerinin azaltılmasına rağmen, ambalaj ve satış fiyatlarının değiştirilmemesine dikkat çekti. Bakanlık, ambalaj ve satış fiyatlarının değiştirilmemesi nedeniyle tüketicilerin ürünlerdeki bu değişikliği fark edemediği, böylelikle ürünlerin birim fiyatlarında gizli olarak artış yapıldığı belirtildi.
‘YANILTICI AMBALAJLAMA’
Bakanlıktan yapılan yazılı açıklamada, söz konusu durumun ilgili düzenlemelere aykırı olduğu ifade edilerek, “Bu durumun, ilgili düzenlemelerde konuya ilişkin olarak ‘Tüketicilere sunulan bir malda birim fiyatını farklılaştıracak şekilde, adet, uzunluk, ağırlık, alan, hacim ölçüleri ve benzeri unsurlarından birinde değişiklik yapılmasına rağmen, değişiklik yapılmadığı izlenimi uyandıran yanıltıcı ambalajlama uygulamaları’ hükmü kapsamında olduğu açık bir şekilde görülmektedir.
FİRMALARIN SAVUNMALARI ALINACAK
Söz konusu haksız ticari uygulamanın önüne geçilmesi ve tüketici mağduriyetlerinin önlenmesi amacıyla, ülke genelinde inceleme ve denetimlerin gerçekleştirilerek, düzenlemeye aykırı nitelikte gramaj/hacim değişiklikleriyle satışa sunulan ve söz konusu ölçü birimi değişikliğine karşın, satış fiyatında bu yönde değişiklik yapılmayan ürünlerin tespit edilip tutanağa bağlanması ve ispata yönelik bilgi ve belgelerin eklenerek Reklam Kurulu’nca değerlendirilmek üzere gönderilmesi hususunda 81 Ticaret İl Müdürlüğümüz talimatlandırılmıştır. Bu kapsamda, Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü’ne intikal eden konuya ilişkin tespit tutanakların incelenmesinin ardından, üretici-satıcı firmaların savunmaları alınacak ve devamında mevzuatın amir hükmüne aykırı mahiyetteki haksız ticari uygulamalara idari para cezaları uygulanacaktır” denildi.
Bakanlıktan geçtiğimiz günlerde yapılan açıklamada fiyat etiketi denetimlerinde, 2022’de 63.003 firmada 1.216.164 adet ürün etiketi denetlendiği ve 13.978 firmaya idari para cezası uygulandığı kaydedilmişti. 15 Ağustos itibarıyla ise 19.559 ürün için 11.371 firmaya 19 milyon TL’lik ceza uygulandığı belirtilmişti.
‘ŞİKÂYET BAŞVURULARI YAKINDAN TAKİP EDİLİYOR’
YANILTICI ambalajların fark edilmesi durumunda Reklam Kurulu veya Ticaret İl Müdürlükleri’ne başvurulması gerektiği belirtilerek, “Tüketicilerimizi aldatıcı ve yanıltıcı olan söz konusu uygulamalar Bakanlığımız tarafından yakından takip edilmektedir. Gerek illerden gelen şikâyet başvuruları ve denetim tutanakları, gerekse basına ve sosyal medya mecralarına yansıyan benzer faaliyetler titizlikle takip edilmekte olup, bakanlığımıza ulaşan bu yöndeki uygulamalar hakkında inceleme ve değerlendirmeler devam edecektir” açıklaması yapıldı.